Bewuste ademhaling voor meer energie tijdens het thuiswerken

Een paar weken terug las ik een blog op zonderzooi.com. Een blog over de positieve effecten van bewuste ademhaling. Ellen van Dieren legt daar uit dat je met bewust ademen zorgt voor momenten die kalmeren en energie geven. Om ervoor te zorgen dat je tijdens het thuiswerken werkelijk ontspant, en niet bijvoorbeeld je telefoon tussendoor pakt, adviseert ze 3 keer per dag 3 minuten van bewuste ademhaling in te plannen.


Zelf probeer ik ook een paar keer per dag bewust te ademen en een klein moment van ontspanning te creëeren. Zo'n moment kun je netjes verdelen over je dag in de ochtend, middag en avond of je plant het op momenten na een inspannende taak. Bijvoorbeeld na een taak die veel concentratie vraagt of na een online overleg. Het voordeel is dan dat je gelijk ook je ogen rust geeft, want bij deze momenten sluit ik ook mijn ogen. Ik doe dit als volgt:

- Ga ontspannen en rechtop zitten en zet je voeten op de grond. Je kunt op je werkstoel blijven zitten of je kiest een andere plek zoals de bank.

- Sluit je ogen en ga met je aandacht naar je voeten. Adem ontspannen in en uit in een ritme dat fijn voelt. Blijf met je aandacht bij je voeten of let op je ademhaling. Let in ieder geval niet op alle gedachtes die in je hoofd rondspoken. Laat die zoveel mogelijk met rust. Vind je het lastig om je aandacht bij je voeten te houden? Tel dan de secondes die je in- en uitademt. Het beste is namelijk om een langere uitademing dan inademing te hebben.


In het blog van Ellen van Dieren kun je verder lezen wat de positieve effecten van bewuste ademhaling zijn:



0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven